Åsa Carlsson - Liberal

Ömsesidig respekt och ödmjukhet - Intolerans mot de intoleranta

Saturday, June 03, 2006

Reflektioner över artiklar i dagens SvD 2006-06-03

Jag har kommit på mig själv med att förutsätta att de flesta tolkar det som står mellan raderna ungefär på samma sätt som jag, fast när jag tänker efter så inser jag att så knappast är fallet, för då skulle Sverige se annorlunda ut. Här kommer därför några korta reflektioner över några artiklar i dagens SvD.

Svenskarna mer positiva till att ta emot flyktingar
"... sydsvenskar är betydligt mer negativa till flyktingmottagning än vad norrlänningar är." Ja, inte så konstigt med tanke på att utanförskapet och flyktingproblematiken är betydligt större i söder än i norr. Men när jag läser artikeln så nämns inte denna aspekt överhuvudtaget, utan istället förundras man över att varken kön, utbildningsnivå eller ålder kan förklara skillnaden. Det är inte utan att jag undrar vilka kvalitetskriterier vi har på våra professorer.

Fp vill tvinga sexdömd till behandling
"Sexualbrottslingar ska kunna dömas till övervakning och behandling i upp till tio år efter att de släppts ur fängelset. ... alla som döms för sexbrott måste genomgå behandling och att drabbade kvinnor ska skyddas av hundar." Självklart! Det här kan väl rimligtvis ingen ha något att invända mot, men då hade jag tillfälligtvis glömt bort Jerzy Sarnecki, som i vanlig ordning hävdar att situationen inte alls är så allarmerande. Eller för att citera honom "...rätt många av våldtäkterna begås inte av personer med någon grov störning, som kräver långvarig behandling, utan av en berusad karl som är gränslös och normlös." Hum, ja men varför skulle inte han behöva behandling, eller menar Jerzy att personen ifråga plötsligt blir nykterist och aldrig våldtar igen, eller har en fängelsevistelse fått honom att sluta vara gränslös och normlös? Har vi verkligen ingen annan som kan uttala sig om kriminalogi än Jerzy?

Underskatta inte väljarnas förmåga att lägga ihop ett och ett
Vilket är en kommentar i följetongen Dalgren - Danielsson annandagen 2004. Hoppas bara att uttalandet stämmer. Ibland verkar vi bo i ett lite väl blåögt land.

Hotad flicka fick inte hjälp
"Socialtjänsten flyttade inte på en 14-åring som hotas och misshandlas av sin pappa." Men görs det inga framsteg inom detta område, dvs barn som far illa i sina egna familjer? Tänker naturligtvis även på Bobby. Dessutom påminner jag mig om de två värmländska tonåringar som under en längre tid (flera år har jag för mig) har hållits från skolan av sin far, fadern är nu anhållen i sin frånvara och är på flykt med barnen. På TV för något år sedan handlade det om en invandrarfamilj där barnen hölls från skolan. De bytte visserligen kommun en eller några gånger, men jag har svårt att tro att myndigheterna hade låtit dessa barn farit så illa om det inte vore att myndigheterna var rädda för att kallas rasister. Helt vansinnigt! Vi i vuxenvärlden måste mycket tydligare visa att vi står på barnens sida, även om det innebär att vi trampar på någon förälders ömma tå, och självklart ska vi aldrig ta förtyckande kulturer som ursäkt för att låta bli att ingripa. Otrolig dubbelmoral, med tanke på att Sverige protesterar högljutt om något liknande sker mot oskyldiga i andra länder. Naturligtvis ska man alltid höra båda sidors versioner, men jag har mycket svårt att tro att ett barn som mår bra hemma skulle ljuga ihop om något annat, om sedan vissa faktauppgifter råkar vara felaktiga är irrelevant i sammanhanget.

Krav på att Yvonne Ruwaida avgår
"Två styrelseledamöter i organisationen Centrum mot rasism kräver att ordförande Yvonne Ruwaida avgår." Centrum mot rasism står inte speciellt högt på min lista och jag är definitivt emot rasism, men att använda ordet "rasism" som ett träben gagnar ingen mer än just rasisterna.

Krogsvindlare kom inte till rättegången
"Snaps tidigare ägare flydde till Turkiet med 10 miljoner." Påminner mig att jag nyss hörde något om att restauranger och frisörer ska kontrolleras mer, om det var ett förslag eller beslut kommer jag inte ihåg, men oberoende av det så förundras jag över att vi inte kan sänka skatten och förenkla skattereglerna. Enklare skatteregler gör det både lättare för skattebetalaren att räkna ut hur mycket som ska betalas, samtidigt som det blir lättare att kontrollera (övervaka). De seriösa i branschen ser naturligtvis detta som positivt, eftersom dagens svarta sektor konkurrerar ut den vita. Lägre skattesats bör öka betalningsviljan, samtidigt som omsättningen kan ökas och därmed bibehålls den totala skatteintäkten. Men jag misstänker att socialdemokraternas skola lite väl länge har fått utarma medborgarnas matematikkunskaper, samtidigt som de hellre vill skapa sysselsättning inom skatteverket än åt företagare.

Barnens outtröttliga beskyddare
"-Barnens främsta skyddslag, anmälningsskyldigheten, har blivit den sämst efterlevda lagen." Blir både ledsen och glad. Ledsen att än en gång påminnas av vuxenvärldens svek mot våra barn. Glad att det ändå finns eldsjälar som Monica Dahlström-Lannes som kämpar på barnens sida.

Oljepriset stiger efter ny attack utanför Nigeria
Och så påminns man igen om oljans makt, och frustreras över att jag inte har något förslag på handlingsplan. Dessutom påminns jag om att jag borde läsa klart boken som skrevs innan den 11:e september, och som behandlade oljekriget, och som kom ut i nyutgåva efter den 11:e september. Och nog har både oljan och gasen stor makt, för att inte tala om all knarkhandel som sker i utsatta områden såsom till exempel Afganistan. Fast det är en annan historia.

Iraks regering bannar Bush
"Nya filmbevis tyder på att amerikanska soldater varit inblandad i ännu en dödlig attack mot civila irakier." Det första som slår mig är - undrar hur utländska medier rapporterar det här - samtidigt som jag påminner mig om det reportage jag såg på SVT nyheterna, för nog har svenska medier ofta en märklig syn på krig och försvar, se bara hur de kunde bli så upprörda av lite nakenhet i en muckarfilm. Jag tror inte att USA är oskyldiga till allt som de anklagas för, men jag tror inte heller att de är skyldiga till allt de anklagas för. Det finns starka krafter som gärna gör allt för att undergräva världens förtroende för USA. USA må ha sina brister, men så som världen ser ut idag så är det ändå deras sida jag sätter mitt hopp till när det gäller att försvara min ideal om ömsesidig respekt och ödmjukhet - intolerans mot de intoleranta.

Två extrema alternativ i Peru
"Alan Garcia kan inte bli en diktator även om han skulle vilja; Ollanta Humala kan inte bli en demokrat även om han skulle försöka." Jag undrar i mitt stilla sinne när det ska bli accepterat att kunna ifrågasätta demokrati som the-one-and-only-solution-for-peace-and-happines. Jag är för demokrati, eftersom jag hittills inte kommit på något bättre system för att främja mitt mål om ömsesidig respekt och ödmjukhet - intolerans mot de intoleranta. Men detta förutsätter att en majoritet av de som röstar instämmer i den målsättningen. Om majoriteten istället anser att alla vita ska lämna sina egendomar, eller om majoriteten anser att landets högsta mål bör vara att utplåna grannlandet, eller om majoriteten anser att en minoritetsgrupp ska förtryckas, ja då räcker inte hyllandet av demokrati. I dagens hyllande av demokrati saknar jag en diskussion om vikten av att samtliga får tillgång till sjuk/hälsovård, socialt skyddsnät samt utbildning, vilket i sin tur bygger på en effektiv fördelningspolitik, dessutom bör vi i än högre grad inse vikten av ett fungerande rättsväsen och försvar.

Zadie Smith
”Debutromanen Vita tänder blev en omedelbar succé. Andra boken fick ett betydligt ljummare mottagande. ” Instämmer, och blir samtidigt nyfiken på att läsa den tredje boken Om skönhet. Påminner mig om att det tog mig ungefär halva Vita tänder innan jag sögs in i den. Dessutom är det en bok som jag fortfarande kan reflektera tillbaks till, och som växt med tiden. Mycket läsvärd!

Ja det var ett litet axplock ur dagens Svenska Dagblad.

Åsa Carlsson
Liberal

0 Comments:

Post a Comment

<< Home