Åsa Carlsson - Liberal

Ömsesidig respekt och ödmjukhet - Intolerans mot de intoleranta

Tuesday, September 05, 2006

Självscensurens Sverige
Att konservativa turkiska krafter ger sig på Sakine är ganska förståligt, Sakine förespråkar liberalism, vilket knappast är i linje med deras åsikter. Men att City inte helhjärtat sluter upp bakom Sakine är oförlåtligt.

Jag syftar på anklagelserna mot Sakine gällande hets mot folkgrupp i en artikel i City.

Sakine har absolut inget att be om ursäkt för. Det har däremot de som anklagar henne och framförallt City och landets stöd av självscensur.

För, vilken läsare kan undgå att märka att Sakine älskar Turkiet, och att hon dessutom bryr sig så mycket om det att hon på ett naturligt sätt kan balansera mellan lättsamhet och allvar.

Jag har inte läst allt på hennes (tidiagre) blogg, men av det jag läst så kan jag inte se några tecken på turk hat. Däremot en varm person som för en liberal talan både för turkar här i Sverige och i Turikiet. Självklart kritisk mot vissa saker, men absolut på den liberala sidan i åsikter. Misstänker att det snarare är detta med liberalismen som vissa högre personer vill förhindra.

Som sagt: Sakine har absolut inget att be om ursäkt för. Till de som ändå fortfarande är upprörda så vill jag bara påminna dem om att det handlar om en text i "City". Knappast någon torr vetenskaplig skrift.

Åsa Carlsson - Liberal

Ref: LouiseP: Rör inte min Alkaturk

0 Comments:

Post a Comment

<< Home